رولت هندوانه ای


مواد لازم برای رولت هندوانه ای
شکلات تلخ خرد شده 1/4 پیمانه

تخم مرغ بزرگ 4 عدد

شکر 6 قاشق غذاخوری

شیر کامل 3 قاشق غذاخوری

روغن مایع 3 قاشق غذاخوری

عصاره وانیل 1/2 قاشق چایخوری

آرد الک شده 1/4 پیمانه

پودر یا اسانس هندوانه به مقدار کافی

نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری

کرم تارتار 1/2 قاشق چایخوری

رنگ خوراکی سبز و قرمز به مقدار لازم

پودر شکر 1/2 پیمانه

خامه فرم گرفته 1 و 1/4 پیمانه

شکر 1/4 پیمانه

طرز تهیه رولت هندوانه ای
مرحله اول
شکلات را به روش بنماری یا در مایکروفر ذوب کنید. سپس آن را داخل قیف با ماسوره گرد کوچک بریزید. کف سینی کاغذ روغنی پهن کنید. با قیف روی کاغذ نقطه نقطه شکلات بگذارید (برای دانه های هندوانه). صبر کنید تا شکلات کاملا بسته شود یا در یخچال بگذارید.

مرحله دوم
برای تهیه کیک رولت، فر را با دمای 180 درجه روشن کنید. کف یک سینی فر کاغذ روغنی بکشید. در یک کاسه متوسط، زرده تخم مرغ ها را با دو قاشق از شکر بزنید. هم بزنید تا شکر حل شود. سپس شیر و روغن و وانیل را هم اضافه و مخلوط کنید. آرد را روی مواد الک کنید. پودر هندوانه و نشاسته ذرت را هم اضافه کنید. هم بزنید تا مایه یکدست شود.

مرحله سوم
در کاسه دیگری سفیده های تخم مرغ را با همزن بزنید تا کف کنند. کرم تارتار را اضافه کنید. 2 دقیقه با سرعت متوسط هم بزنید. بعد شکر باقیمانده را به آرامی اضافه کنید. 5-7 دقیقه با سرعت بیشتر هم بزنید تا کاملا فرم بگیرد. حال سفیده را روی مخلوط زرده تخم مرغ بریزید.

مرحله چهارم
مایه را دو قسمت کنید و در دو کاسه بریزید. یکی را با رنگ خوراکی قرمز مخلوط کنید تا صورتی (قرمز روشن) رنگ شود. دیگری را با رنگ سبز به رنگ سبز روشن در بیاورید. دو قاشق از مایه سبز را در کاسه کوچکی بریزید و مقدار بیشتری رنگ اضافه کنید تا سبز تیره شود.

مرحله پنجم
مایه صورتی را روی نیمی از سینی فر پخش کنید و با مایه سبز  پر کنید. با مایه سبز تیره روی سبز روشن خط بیاندازید. با کشیدن چاقوی استیلی یا خلال دندان روی خطوط طرح ایجاد کنید. سینی را به آرامی روی سطحی بکوبید تا اگر حبابی در مایه هست از بین برود.

مرحله ششم
12-17 دقیقه در فر گرم شده بپزید تا زمانی که با لمس کردن کیک حالت فنری پیدا کرده باشد. روی یک پارچه تمیز بزرگ پودر شکر بپاشید. یکی دو دقیقه بعد از پخت همان طور که کیک هنوز داغ است آن را روی پارچه برگردانید. کاغذ روغنی را از آن جدا کنید. کیک را با پارچه رول کنید و بگذارید نیم تا یک ساعت بماند و خنک شود.

مرحله هفتم
وقتی کیک خنک شد، آن را باز کنید. دور تا دورش را با چاقو صاف کنید. یک لایه خامه قنادی فرم گرفته روی آن بمالید و سپس دوباره رول کنید. سعی کنید رول تا جای ممکن فشرده باشد.

رولت را حداقل 4 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس برش بزنید و تخم هندوانه های شکلاتی را روی آن بریزید.1


رولت زردآلو


مواد لازم
آب پرتقال 200 گرم

خامه 180 گرم

پودر شکر 200 گرم

تخم مرغ 3 عدد

آرد سفید 100 گرم

زرد آلو رسیده 300 گرم

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
300 گرم زردآلو نرم و کاملا رسیده را بشویید، هسته های آن ها را جدا کنید و داخل یک قابلمه تمیز بریزید. سپس 200 گرم آب پرتقال تازه را به زردآلو ها اضافه نمایید (حتما آب پرتقال گرفته شده باشد از شربت های پرتقال استفاده نکنید!!!!). قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا زردآلوها با آب پرتقال پخته شوند. پس از آن که آب پرتقال جذب زردآلوها شد و نرم و پخته شدند از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود.

 180 گرم خامه داریم آن را درون یک کاسه کوچک می ریزیم سپس 100 گرم از مقدار پودر شکری که داریم یعنی نصف آن را درون خامه می ریزیم  و هم می زنیم تا با هم مخلوط شوند سپس ترکیب خامه و پودر شکر را داخل فریزر می گذاریم تا سفت شود بعد از 45 دقیقه از فریزر بیرون می آوریم و هم می زنیم تا فرم بگیرد. خامه فرم گرفته را به مارمالاد زردآلو خنک شده اضافه می کنیم و هم می زنیم سپس در یخچال قرار می دهیم.

مرحله دوم
 ابتدا سفیده و زرده 3 عدد تخم مرغ را از هم جدا می کنیم. هر کدام را جداگانه می زنیم، سفیده را تا حدی می زنیم که سفت شود و از کاسه نریزد و زرده را با 100 گرم پودر شکر باقی مانده آنقدر هم می زنیم تا یکدست و کشدار شود. سپس زرده های زده شده را به سفیده های زده شده اضافه می کنیم و به آرامی از یک طرف هم می زنیم تا پف سفیده نخوابد. 

100گرم آرد سفید داریم که 2 بار الک می کنیم تا هواگیری شود سپس آرد را طی سه مرحله به مایه تخم مرغ می افزاییم و از یک طرف هم می زنیم تا مایه نان رولت آماده شود. یک سینی فر به طول 33 سانتی متر در 23 سانتی متر  را جلو دست قرار می دهیم، کف آن را یک کاغذ روغنی می اندازیم سپس با فرچه روی کاغذ روغنی مقداری روغن مایع می مالیم.

مایه نان رولت را داخل قالب می ریزیم، قالب را به آهستگی تکان می دهیم تا مایع صاف و یکدست داخل قالب جا شود. سپس قالب را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی گراد که از یک ربع قبل گرم شده است قرار می دهیم و می گذاریم 30 دقیقه بپزد. بعد از پخت کامل و قبل از اینکه نان رولت در دمای بالا خشک شود، از فر بیرون می آوریم و نان رولت را با کاغذ روغنی زیر آن از قالب بیرون کشیده و روی حوله نمدار قرار می دهیم.

نان رولت را یکبار لوله می کنیم و بعد از 2 دقیقه آن را باز می کنیم. خنک که شد کاغذ روغنی را از نان رولت جدا می کنیم. ترکیب مارمالاد زردآلو و خامه را که درون یخچال گذاشته بودیم را بیرون می آوریم سپس با کاردک از مایه مارمالاد و خامه بر می داریم و یک سمت نان رولت می ریزیم و صاف می کنیم و نان را آهسته لوله می کنیم.

سپس شیرینی رولت را به مدت 1 ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا سرد شده و آماده شود. سپس با میوه، مغزها و یا خامه تزیین می کنیم.2


رولت صورتی مخملی


مواد لازم برای رولت صورتی مخملی
تخم مرغ :4 عدد

شکر دانه ریز:  سه چهارم فنجان

روغن :1 ق غ

دوغ کره یا شیر :2 ق غ

سرکه سفید :1 ق چ

عصاره وانیل :1 ق چ

رنگ ژله ای قرمز:1 قطره

آرد :1 فنجان

بکینگ پودر :1 ق چ

نمک:  نصف ق چ

مواد لازم برای کرم کره سوئیسی بین رولت
شکر :یک چهارم فنجان

سفیده تخم مرغ :1 عدد بزرگ

کره :12 ق غ

وانیل  :نصف ق چ

طرز تهیه رولت صورتی مخملی
ابتدا تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکند و برای 5 دقیقه با همزن برقی خوب بزنید تا یکدست و صاف شود. در ادامه شکر و روغن را افزوده و به هم زدن ادامه دهید تا مواد با هم ترکیب شود.

در مرحله بعد سرکه را افزوده و وانیل ، رنگ خوراکی و دوغ کره را بیفزایید و مخلوط نمایید. سپس آرد را با نمک و بکینگ پودر مخلوط کرده و بعد از الک کردن به مواد قبلی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر درست شود.

حالا یک سینی 22 در 32 سانتی متری را با کاغذ روغنی پوشانده و چرب کنید ، سپس خمیر را روی آن بریزید.

و با پشت یک قاشق صاف کنید. سینی را برای 12 الی 15 دقیقه در فری که با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم شده قرار دهید تا کیک بپزد.

سپس کیک را از سینی خارج کرده و روی آن کمی شکر بپاشید سپس به سرعت رول کنید و با یک دستمال محکم ببندید و کنار بگذارید تا به همان حالت خنک شود.

در این میان کرم را درست کنید به این صورت که سفیده تخم مرغ را به همراه شکر در کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار داده و تا زمانی که دانه های شکر به خوبی حل شود.

در این مرحله کاسه را از روی حرارت بردارید و با همزن خوب بزنید تا حجم مواد دوبرابر شود. سپس وانیل را افزوده و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شده و به شکل کرم در آید.

کیک رول شده را باز کنید و کرم را روی آن بمالید و دوباره آن را رول کنید. رول ها را به اندازه های مساوی برش زده و روی آن ها را با خامه فرم گرفته و گیلاس کریستالی تزیین کنید و تا موقع سرو در یخچال نگهداری نمایید.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.mamifood.org
3.www.namnak.com